Maailmanluokan oluthommia

Näin perjantain kunniaksi ajattelin kirjoittaa hieman uutisesta, jossa olut on keskeisessä roolissa. Tällä viikolla oli otsikoissa hyvin esillä myös Japanin keskuspankin ohjauskorot ja erityisesti siihen liittyvä tietovuoto, joka antoi joillekin toimijoille etulyöntiaseman. Ajattelin jättää tuon korkokeskustelun toistaiseksi sivuun, koska sitä puidaan aika paljon muutenkin ja se vaatisi hieman enemmän taustatietoa, koska nykytilanne on monen sattuman summa. Ehkä tulevaisuudessa kirjoitan pitkän analyysin Japanin nykyisestä taloudentilasta ja se taustatekijöistä.

Ja sitten itse tämän kertaiseen aiheeseen.  Vuoden alusta japanilainen monialakonserni Asahi Group ilmoitti aikeistaan ostaa Peronin ja Grlosch -olutbrändit englantilaiselta SABMilleriltä. Tällä viikolla ostoaikeet ovat edenneet jo aiesopimuksen tasolle ja kauppahinnaksi on ilmoitettu 400 miljardia jeniä, joka on rapiat 3,1 miljardia euroa tämän päivän kurssilla. Investointi on mielestäni aika iso Asahi Groupille, jonka alkoholiliiketoiminnan nettotulo oli vuonna 2015 noin 0,6 miljardia euroa. Vastaavasti SABMillerin nettotulo oli vuonna 2014 noin 3,2 miljardia euroa.

Asahi Super Dry -olut on Japanissa käynneille tuttu olutmerkki, eikä sen mainoksia voi oikeastaan edes välttää. Sen mainoksia on nimittäin kaikkialla. Mainokset ovat näköjään toimineet, sillä kyseinen olut on Japanin suosituin ja Asahi Breweriesillä (eli Asahin alkoholiliiketoiminnalla) on 38 % markkinaosuus Japanin markkinoilla. Myös Suomessakin tätä nousevan auringon mallaspirtelöä saa Alkosta, mutta maku on aivan eri luokkaa kuin sen kotimaassa. Mahdollisesti syy johtuu siitä, että Euroopan Super Dryt pannaan Tšekissä, eikä Japanissa, jossa olen tottunut sitä juomaan.

Minkä takia sitten Asahi Group haluaa ostaa nämä kaksi eurooppalaista olutbrändiä, vaikka sen omilla brändeillä on jo jonkin verran jalansijaa Euroopan markkinoilla? Ehkä suurin syy tähän on parhaillaan oleva yritysjärjestely, jonka jälkeen SABMiller siirtyisi Anheuser-Busch InBev, toisen panimoalan konsernin, omistukseen. Peronin ja Grlosch –brändien myyminen japanilaiselle Asahille helpottaisi Anheuser-Busch InBevin kauppoja, joka on joutunut mm. kilpailuviranomaisten syyniin. Tämä johtuu siitä, että Anheuser-Busch InBev on maailman suurin panimoalan konserni ja SABMiller on toiseksi suurin. Ei olekaan siis ihme, että kauppa on syynissä. Tämä kauppa tuli oikeastaan hyvään saumaan Asahille, koska se on yrittänyt jo pidemmän aikaa saada enemmän jalansijaa Euroopan markkinoille ja hankkimalla portfolioonsa kaksi tunnettua eurooppalaista olutbrändiä voi olla, että myös Asahin omien brändien läsnäolo kasvaa täällä. Asahi onkin halunnut laajentua maailmalle, koska Japanin markkinat pienentyvät vuosivuodelta väestön ikääntyessä ja nyt kun tilanne ei ole vielä niin paha, on hyvä tehdä tämänlaisia investointeja.

578360_3385394307923_1242337919_n

Asahi Super Dry Sakurakauden väreissä. Kuva vuodelta 2012 Osakasta

Saa nähdä miten tämä Asahin kauppa tulee vaikuttamaan eurooppalaisten kauppojen oluthyllyille, sillä nimittäin yleensä kun japanilaiset ovat ostaneet ulkomaalaisia brändejä, he ovat hiljalleen korvanneet ostetut brändit omilla alkuperäisillään brändeillä. Näin kävi esimerkiksi kun japanilainen lääkealan yritys Takeda osti suomalaisen Leiraksen muutama vuosi sitten. Aluksihan Leiraksen ja Takedan logot olivat vierekkäin paketeissa ja mainoksissa, mutta nykyään Leiraksen nimi on tiputettu kokonaan pois. Epäilen, että Peroni ja erityisesti Grlosch eivät koe tällaista kohtelua, koska molemmilla brändeillä on vankka kannattajakunta omissa kotimaissaan.

Vaikka keskustelin nyt enemmän suurpanimojen sapelien kalistelusta, niin haluan vielä lopuksi todeta, että odotan innolla japanilaisten pienpanimojen maailmanvaltausta, sillä erityisesti Shizuokan prefektuurista tulee todella hyviä oluita. Toivottavasti lähitulevaisuudessa näitä pienpanimo-oluita saa myös Suomesta.

Joten, tänään kun menette ostamaan sen perjantaipullonne, niin kiinnittäkää erityistä huomiota oluthyllyihin. Asahi Super Drytä saa melkein jokaisesta Alkosta ja Peronia taas ihan ruokakaupasta. Grloschia en ole vielä löytänyt, tosin vasta tänään etsin sitä ensimmäistä kertaa. Muistakaa, että kun nautitte alkoholia, nauttikaa sitä kohtuudella.

Hyvää viikonloppua!

Alkuperäinen uutinen tältä viikolta

Jätä kommentti