Data ja sinä

Ympärillämme on tolkuton määrä erilaista dataa, joita voi kerätä ja joista voi tehdä päätelmiä. Kun katsomme ulos ikkunasta ja näemme pilvisen taivaan, niin ymmärrämme ottaa sateenvarjon mukaan ennen kuin poistumme ulos. Samalla logiikalla tietokonekin kaikessa yksinkertaisuudessaan käsittelee dataa: annat sille muuttujan tai muuttujia, pyydät tekemään jotain muuttujille ja lopputulos on ratkaisu. Äärimmäisyyksiin vietynä se voi olla:

1 + 1 = 2

Jossa ykköset ovat muuttujia, +-merkki pyydetty toimenpide ja kakkonen ratkaisu. Tietenkään tähän ei tarvita erikseen tietokonetta sitä kertomaan. Koitappa laskea sitten arvio ja arvion todennäköisyys, kuinka paljon asuntosi arvo nousee seuraavan kymmenen vuoden aikana tai kuinka tietty ihmisryhmä äänestää seuraavissa vaaleissa; mikä on heidän tulotaso, mieltymykset, ammatti, koulutus jne. Tietenkin kaiken tämän voi laskea paperilla, mutta siinä hetkessä kun olet saanut hienon laskutoimituksen valmiiksi maailma on ehtinyt jo muuttua ja arviosi ei ole enää niin luotettava kun se oli laskutoimitusta aloitettaessa.

Datan ja sen analysoinnin ei tarvitse kuitenkaan olla mitään maailmaa mullistavaa rakettitiedettä vaan sitä voi käyttää myös ihan arjen hallintaan sekä omassa työssä työkaluna, ja miksei myös ihan huvin vuoksi. Esimerkiksi Redditin r/dataisbeautiful-alaredditissä on paljon informatiivisia ja viihdyttäviä infograafeja. Se on myös hyvä inspiraation lähde, jos ei tiedä mitä tutkisi seuraavaksi. Esimerkiksi tässä on Twitterin eniten käytetty emoji Halloweenina 2019

Halloween

u/ChapterWhatever – alkuperäinen linkki

Eli ensi vuonna kun teet Halloween-aiheisen Twitter-päivityksen, mieti mitä emojia käytät!

Datan keräämisellä ja analysoinnilla pystytään siis tekemään mitä erilaisempia kuvioita, jotka antavat meille ymmärryksen jostain tietystä ilmiöstä. Tätä dataa pystytään hyödyntyämään päätöksenteossa oli kyseessä sitten emojin yleisyys tai yksittäisen ostajan kulutuskäyttäytyminen. Sinustakin on varmasti kerättyä dataa, jolla on koettu esimerkiksi kohdentaa mainontaa sinun profiilisi perusteella. En lähde datan käytön etiikasta puhumaan sen tarkemmin ainakaan tässä kohtaa. Keskitytään siis aluksi ihan perusasioihin.

 

 

 

Jätä kommentti